Ma újra megtörténik, hogy politikusok letiltják egyes rendezők meghívását a színházba, és cenzúrázzák a műsorterveket, a fiatal alkotóknak pedig eszük ágában sincs színházvezetővé válni, mert az első ember, akivel igazgatóként kapcsolatba kellene lépniük, a helyi polgármester - hangzott el a POSZT-on "A magyar színházi élet problémái - egy válogatás tükrében" című beszélgetésen.
Sándor L. István és Császár Angela - Fotók: Simara László
Ki az év legjobb díszlet- és jelmeztervezője?
2014 06 07. 19:10 - Kovács Bálint
Idén is a Pécsi Országos Színházi Találkozón adták át a Magyar Látvány-, Díszlet- és Jelmeztervező Művészek Társaságának szakmai díjait, a június 20-áig megtekinthető Látványtér 2014 kiállításon. Díszletmakettek és gyönyörű látványtervrajzok között derült ki, hogy a szakma szerint a 2013 májusa utáni időszakban a legjobb jelmeztervező Füzér Anni, a legjobb díszlettervező pedig Cziegler Balázs volt.
Hegedűs D. Géza a kiállításmegnyitón - Fotó: Simara László
A Pécsi Országos Színházi Találkozó történetében soha nem történt még meg kortárs szerzővel az, ami idén Székely Csabával: a drámaírónak öt különböző színdarabja szerepel valamilyen formában a fesztiválon. Az erdélyi szerző ugyanakkor váltig állítja: eddig sem tudott, és még most sem tud drámát írni.
Székely Csaba - Fotó: MTI
Ma kezdődik a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT). A versenyprogramról korábban már írtunk, és amúgy se nagyon kapni már jegyet az előadásokra - de a POSZT-on minden évben roppant erős az Országos Fesztiválmelletti Fesztivál, azaz az OFF program is. Így van ez idén is: a fesztivál tíz napja alatt a versenyelőadásokon kívül is több száz program közül lehet válogatni színházi plakátkiállítástól kezdve színészzenekarok koncertjein és felolvasószínházakon át versenyen kívüli előadásokig. Ezek közül szemezgettük ki a legígéretesebbeket - szigorúan szubjektíven.
Székely Csaba: Szeretik a banánt, elvtársak? (Marosvásárhelyi Yorick Stúdió)
VII. Kaposvári ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé, 5. nap
Minek csinál az ember fia gyerekszínházat? Mi az oka rá? Miért pont gyerekeknek? Mit akar ezzel az egésszel?
Mert "felnőttszínházat" csinálni, az más: lehet, hogy kellett egy nagy szerep valamelyik színésznek; lehet, hogy kötelező olvasmányt kellett elővenni, hogy bejöjjenek a nézők; lehet, hogy zenés darab kellett, mert rosszul megy a szekér; és így tovább. (Jobb lenne, ha nem így lenne, de így van.) Na de ha már specifikus a célközönség, azaz ennyivel egyszerűbb a rendező dolga, mert azt legalább pontosan tudhatja, nagyjából kik fognak ülni a nézőtéren, akkor nem kéne feltétlenül ennek a bizonyos közönségnek mondani valamit? Ott a lehetőség az ember kezében: adott a közeg, hát adott az azt foglalkoztató problémák, kérdések, érzések köre is, csak ki kell nyújtani a kezet és választani egyet.
Griff Bábszínház, Zalaegerszeg: Hétalvó
Átadták az elmúlt két év legjobb gyerekelőadásainak díjait
2014 05 10. 20:21 - Kovács Bálint
A VII. Kaposvári ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé záróünnepségén átadták az elmúlt két év legjobb gyermek- és ifjúsági előadásait bemutató fesztivál díjait. A legnagyobb díjat megosztva a budapesti Kolibri Színház és a Budapest Bábszínház kapta.
Budapest Bábszínház: Semmi - Fotó: Éder Vera
VII. Kaposvári ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé, 4. nap
A Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé közel sem lehetne ennyire izgalmas, ha nem képviseltetné magát az egyik legprogresszívebb műfaj a kortárs színházban, a színházi nevelés (theatre in education, TIE). A többnyire gyerek vagy kamasz nézők közreműködésére nem csak, hogy feltétlenül számító, de az által közvetlenül formálódó előadásokban nem kerülhető meg a felvetett problémákon való elgondolkodás, hiszen a nézői, pontosabban résztvevői vélemény kialakítása nélkül működésképtelenné válna az egész.
HUPS! Crew, Budapest: Jam
VII. Kaposvári ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé, 3. nap
Azt mondják, a kisgyerek a legjobb közönség, mert ő még őszinte: ha nem működik az előadás, azt jelezni fogja, ha pedig jó, az úgyis látszik a koncentrált figyelmén. És valóban jó nézni a karonülő mazsolákat, amint úgy leköti őket a színház, mint később talán majd sosem. Viszont igen bánatos látvány az icergő-ficergő, sisere gyerekhad, ha épp olyan az előadás.
The Key Theatre, Tel-Aviv: Amikor minden zöld volt
VII. Kaposvári ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé, 2. nap
A csecsemőszínház olyan, mint egy vérszerződés a jobb élettel: ha valakit már akkor bemutatnak a színháznak, amikor még csak hónapokban szokás mérni az életkorát, azt alighanem végig fogja kísérni életében a művészet, azzal együtt pedig rengeteg minden, ami segít az élet dolgainak megértésében, elfogadásában és megélésében. Magától értetődik - legalábbis 2014-ben már mindenképpen -, hogy a legkisebbeknek szóló előadások is képviseltessék magukat a kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén.
Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros: Pimpáré és Vakvarjúcska
VII. Kaposvári ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé, 1. nap
Hogy minden gyerek minden évben legalább egyszer eljusson igazi, élőszereplős színházba - ez az ASSITEJ nevű, gyermek- és ifjúsági színházakat tömörítő nemzetközi szervezet célja. Ennél szebb és indokoltabb célkitűzés kevés létezik - jó, mondjuk, a színházi világban -, ilyenformán a szervezet Magyar Központja által, kétévenként Kaposváron megrendezett nagy szemle is egyike a legfontosabb színházi programoknak. Ha nem rögtön a legfontosabb.
RS9 Színház: Tündérszép Ilona és Árgyélus