VII. Kaposvári ASSITEJ Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé, 2. nap
A csecsemőszínház olyan, mint egy vérszerződés a jobb élettel: ha valakit már akkor bemutatnak a színháznak, amikor még csak hónapokban szokás mérni az életkorát, azt alighanem végig fogja kísérni életében a művészet, azzal együtt pedig rengeteg minden, ami segít az élet dolgainak megértésében, elfogadásában és megélésében. Magától értetődik - legalábbis 2014-ben már mindenképpen -, hogy a legkisebbeknek szóló előadások is képviseltessék magukat a kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén.
Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros: Pimpáré és Vakvarjúcska
Szép Ernő: Május! (Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros)
Hiába a század eleji tolvajnyelvet beszélő gyufaárus-fiúk, az utcai cipősubickolók, a rikkancsok polgárias-lumpen világa, hiába a ma már utcai mivolta ellenére is emelkedettnek tűnő nyelvezet, Szép Ernő Szikszai Rémusz rendező keze alatt egészen aktuális. Igaz, az volna a meglepő, ha nem lenne így: Szikszainak rendezőként legfőbb tevékenysége, hogy vastagon fogó filctollal satírozza ki az évszámot minden keze ügyébe kerülő darab mellől, lásd a Caligula helytartóját, a Képmutatók cselszövését vagy az I. Erzsébetet. Nem írja a helyükre az idei évszámot, de tesz róla, hogy ezzel kapcsolatos kérdés fel se merüljön a nézőben. Mint most, Dunaújvárosban, Szép Ernő két egyfelvonásosa - a Május és az Igazgató úr! - színre vitele esetében is.
Tóth József, Tőkés Nikoletta, Polgár Lilla - Fotók: Mudra László
Kander - Ebb - Masteroff: Kabaré (a Soproni Petőfi Színház, valamint a Dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház előadásairól)
A Kabaré című musical áldás a színházigazgatóknak: műsorra tűzésével úgy csillapíthatják a közönség mohó musical-éhségét, hogy közben nem kell kompromisszumot kötniük az igényesség tekintetében - hiszen ez a zenés darab semmivel sem feszeget kevésbé komoly, súlyos és fontos témákat, mint a drámairodalom szeriőz gyöngyszemei. A fajgyűlölet és a szélsőséges eszmék térnyeréséről, az állampolgárok közömbösségéről és az ellenállás hiányáról (is) szóló Kabaré aktualitása alighanem legalább annyira indoka annak, hogy sok színház pont most játssza, mint a zenéjének nagyszerűsége.
Fotó: Soproni Petőfi Színház