A Jóembert keresünk és a Peer Gynt a POSZT legnagyobb nyertesei
2013 06 15. 20:00 - Kovács Bálint
2013. június 6. és 15. között rendezték meg a XIII. Pécsi Országos Színházi Találkozót. A versenyprogramot idén Solténszky Tibor dramaturg, rendező, tanár és Szigethy Gábor író, rendező, színháztörténész válogatták; a tizenkettőből kettő határon túli magyar előadás volt, a tíz belföldiből mindössze egy volt független produkció. A szakmai, a színész- és a közönségzsűri döntései alapján a díjakat a június 15-én, este nyolckor kezdődő gálán adják át.
Eszenyi Enikő a Vígszínház Jóembert keresünk c. előadásában – Fotó: Garamvári Gábor
A POSZT idei versenyprogramjának válogatásáról sütött a megfelelni akarás és a politikai kompromisszumkészség: egy vagy két „mutatóba” bekerült előadás mellett az évadból nemcsak a legjobb, de a társadalmi problémákra reflektáló, valamint az itt és most Magyarországáról a legpontosabban, leghúsbavágóbb hangon beszélő előadások sem szerepeltek a válogatásban. Itt volt viszont Vidnyánszky Attila: ha élete egyik leggyengébb munkája is volt a Bolha a fülbe, őt muszáj volt beválogatni, ezt mindenki pontosan tudja. Ki volt egyensúlyozva, hogy hány Magyar Teátrumi Társaság-tagszínház és hány Magyar Színházi Társaság-tag van jelen, és Vidnyánszky többször kinyilvánított akaratával összhangban idén jóval több volt a vidéki előadás, mint a budapesti (az egyre jobb, de Mohácsival, Zsótérral is dolgozó kecskeméti Katona hiányzott) – noha az előadások színvonala ezt a túlsúlyt nem támasztotta alá.
Viszont nem voltak itt a jobboldalról nézve nemkívánatos rendezők: Mohácsi János, Alföldi Róbert, Pintér Béla vagy Zsótér Sándor. És persze a Magyarországon jó ideje már nem is dolgozó – úgyszólván kevés levesbe beleköpő – Mundruczó Kornélon kívül kompletten hiányzott a teljes független szcéna.
Szandtner Anna és Polgár Csaba az Örkény Színház Peer Gynt-jében – Fotó: Gordon Eszter
Ezek után nem csoda, ha mindenki attól tartott, hogy a – megint csak: politikailag jól kiegyensúlyozott – zsűri is hasonló elvárásoknak megfelelve, vállalhatatlan kompromisszumokat kötve osztja ki a díjakat – ám ez nem így lett. Igaz, a végtelenül direkten és pamfletszerűen fogalmazó, túlzóan teátrális, bulváreszközökből is felépített vígszínházi Jóembert keresünk című Brecht-előadást és benne az affektált, nagy gesztusokra támaszkodó színészi játékot rengeteg díjjal jutalmazták, ám egy POSZT-színvonalú fesztiválnak normális esetben még a küszöbéig sem felérő előadások, politikai hovatartozás ide-vagy oda, semmilyen díjat nem kaptak. Hiába rendezte Vidnyánszky, nem jutott díj az ordenáré Bolha a fülbe című előadásnak, sem a korábbi saját magukat messze alulmúló, benne szereplő színészeknek. Szerencsére nem derült ki a díjazással sem a politikailag látszólag semleges komáromi színház kritikán aluli III. Richárdjáról sem, hogy miféle mögöttes szándék vezethette őket a fesztiválra, és egy érthető és megindokolható színészdíjon kívül nem jelentett egyenes utat a Színésznők kétes elismerésig a zalaegerszegi színház Magyar Teátrumi Társaság-tagsága sem. Négy díjat kapott viszont az Örkény Színház valóban kiváló Peer Gyntje, és jutott díj még a Nemzeti Színháznak is.
Szégyen – Fotó: Ágh Márton
A XIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó díjazottai:
A szakmai zsűri díjai:
Legjobb előadás:
Bertolt Brecht: Jóembert keresünk
Rendező: Michal Dočekal
Vígszínház, Budapest
Legjobb rendezés:
Mundruczó Kornél
John Maxwell Coetzee – Mundruczó Kornél: Szégyen
Proton Színház – Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest
Legjobb női főszereplő:
Eszenyi Enikő
Bertolt Brecht: Jóembert keresünk
Vígszínház, Budapest
Peer Gynt, Örkény Színház – Fotó: Gordon Eszter
Legjobb férfi főszereplő:
Polgár Csaba
Henrik Ibsen: Peer Gynt
Örkény István Színház, Budapest
Legjobb női mellékszereplő:
Nagy Dorottya
Székely Csaba: Bányavakság
Yorick Stúdió, Marosvásárhely – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat
Legjobb férfi mellékszereplő:
Bányai Kelemen Barna
Székely Csaba: Bányavakság
Yorick Stúdió, Marosvásárhely – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat
Nagy Dorottya és Bányai Kelemen Barna a Bányavakságban – Fotó: Rab Zoltán
Legjobb díszlet:
Ágh Márton
John Maxwell Coetzee – Mundruczó Kornél: Szégyen
Proton Színház – Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest
Legjobb jelmez:
Nagy Fruzsina
Henrik Ibsen: Peer Gynt
Örkény István Színház, Budapest
Legjobb dramaturg:
Gáspár Ildikó
a budapesti Nemzeti Színház Heinrich von Kleist: Amphitryon című előadásának
szövegváltozatáért,
valamint
az Örkény István Színház Henrik Ibsen: Peer Gynt című előadásának
dramaturgiai munkájáért
Különdíj:
Matkó Tamás
az Örkény István Színház Henrik Ibsen: Peer Gynt című előadásának zenéjéért
Nagy Zsolt és Tenki Réka a Nemzeti Színház Amphitryon-jában – Fotó: MTI / Kallos Bea
A színész zsűri díjai:
Legjobb férfi alakítás:
Hunyadkürti György
Martin McDonagh: Vaknyugat
Csiky Gergely Színház, Kaposvár
Legjobb női alakítás:
Ecsedi Erzsébet
April de Angelis: Színésznők
Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg
A Fidelio díjai (a színész zsűri döntése szerint):
A Legjobb 30 év alatti színész díját a színész zsűri az idei évben két színésznőnek ítélte.
Legjobb 30 év alatti színésznők:
Lovas Rozi
Tennessee Williams: A vágy villamosa
Miskolci Nemzeti Színház
Tenki Réka
Heinrich von Kleist: Amphitryon
Nemzeti Színház, Budapest
Lengyel Tamás és Eszenyi Enikő a Vígszínház Jóembert keresünk c. előadásában – Fotó: Garamvári Gábor
A közönség zsűri díja:
Eszenyi Enikő
a Vígszínház Bertolt Brecht: Jóembert keresünk című előadásában nyújtott kiemelkedő alakításáért