AJÁNLÓ
 
10:35
2013. 02. 27.
Mohácsi István - Mohácsi János: A képzelt beteg (Örkény Színház) A Molière-művet...
A bejegyzés folyatódik
 
10:35
2013. 02. 27.
Bródy Sándor: A tanítónő (Miskolci Nemzeti Színház) Számomra a magyar irodalom...
A bejegyzés folyatódik
 
10:35
2013. 02. 27.
2013. június 6. és 15. között rendezték meg a XIII. Pécsi Országos Színházi Találkozót....
A bejegyzés folyatódik
 
10:35
2013. 02. 27.
A POSZT versenyprogramjában játszotta utoljára A vágy villamosát a Miskolci Nemzeti Színház....
A bejegyzés folyatódik
 
10:35
2013. 02. 27.
Marius von Mayenburg: A hideg gyermek (Miskolci Nemzeti Színház) A hideg gyermek nemcsak...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Kétségbeesés lesz a vége

0 Komment
0 Reblog

Molière: Dandin György (Miskolci Nemzeti Színház)

Különös feszültség járja át a Dandin György miskolci előadását: egy kacagtató komédia regiszterében játsszák, és jó másfél felvonáson keresztül valóban az is – aztán egyre inkább egy ártatlan ember egyre fájóbb megaláztatásának krónikájává alakul át a történet. Miközben a hangvétel mit sem változik.

Fotók: Bócsi Krisztián

A Molière „alapműveihez” képest ritkábban játszott darabban Dandin Gyuri bácsi precíz üzleti aktus során vásárol magának nemességet, amely tranzakció együtt jár egy fiatal feleség beszerzésével is – vagy fordítva. Csakhogy a feleség inkább a maga korosztályában és társadalmi rangjának megfelelő körökben nézne szét; sejtve ezt, s az egész nemessé válást már átkozva Dandin megpróbálja bizonyítani, hogy neje megcsalja őt, ám végül mégis mindig rajta csattan az ostor. Így jut el a kezdeti vicces szituációktól a totális kétségbeesésig.

Gáspár Tibor, Salat Lehel, Szirbik Bernadett

Rusznyák Gábor saját szövegvariációt készített, és némiképp kiforgatta az alapművet. Nemcsak a végkifejlet tragikussága újszerű, de egy saját „slusszpoén” is az előadásba került: a cselekmény Miskolcon átvándorol a nagy francia forradalom előkészületeinek idejébe – csak egy kicsit kell kombinálni, hogy rájöjjünk, hogyan is érinti ez majd az újdonsült nemest. Találó kiegészítés ez, ahogyan minden más is, amit látunk, pontos és minden részletre kiterjedő elemzésre utal. Khell Zsolt ipartelep-díszlete nemcsak a térrel való folyamatos játékra ad lehetőséget, de, mivel erősen kontrasztos a „rizsporos” jelmezekkel, sajátos hangulatot is kölcsönöz az előadásnak. Zeke Edit ruhái pedig pontosan jellemzik viselőiket: a kivagyiságukba csaknem belefulladó, önérzetes, de ostoba és képmutató nemeseket csakúgy, mint az istállói aktusokra vágyó szolgálókat, vagy Dandint, aki nemcsak jellemében, de külsejében sem idomult még az új világhoz.

Gáspár Tibor

A színészeknek nem is egyéni teljesítménye, hanem egymásra rezonálásuk az igazán jó: ahogyan a címszereplő Gáspár Tibor végig a többiek hülyesége miatti tehetetlen kétségbeesés és a lenézés hangján beszél a nemes urakkal és hölgyekkel; vagy ahogyan a nejét játszó Czakó Julianna körmönfont ravaszsággal idomítja hanghordozását, de még testtartását is a képmutató bájcsevejhez vagy a foga fehérjének kimutatásához.

Czakó Julianna e.h., Gáspár Tibor, Zayzon Zsolt

Szóval szinte minden a helyén van Rusznyák Dandin Györgyében. Csak a dolgok veleje, a „megcsal vagy nem csal meg”-gondolatkörénél jóval komolyabb konfliktusok (mint a vásárolt házasság miatti sértettség és így a férj és feleség harcának valós tétje) feltárása és kibontása hiányzik. Az viszont fájóan.

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

img src="/images/hex-loader2.gif" width="300" alt="" />

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés