AJÁNLÓ
 
10:20
2013. 04. 19.
Visky András - Frenák Pál: Ha lesz egy férfinak… (Gólem Színház) Sikerületlen-e...
A bejegyzés folyatódik
 
10:20
2013. 04. 19.
A Párt (a Krétakör előadása a Trafóban) Schilling Árpád legújabb hazai színházi...
A bejegyzés folyatódik
 
10:20
2013. 04. 19.
Kárpáti Péter: Hungari (A HOPPart Társulat előadása a Trafóban) Talán pont azért...
A bejegyzés folyatódik
 
10:20
2013. 04. 19.
Justine - de Sade márki regénye alapján színpadra alkalmazta Szabó-Székely Ármin (a Trafó...
A bejegyzés folyatódik
 
10:20
2013. 04. 19.
Mundruczó Kornél - Wéber Kata: Demencia (a Proton, a Trafó és a Café Budapest Kortárs Művészeti...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A háló jelenti a problémát

0 Komment
0 Reblog

X&Y – battement de coeur (a Frenák Pál Társulat előadása a Trafóban)

Egy testvérpárról, két szeretőről, Ádámról és Éváról vagy egy védtelenül megszülető és együtt felnövő és szocializálódó emberpárról szól az X&Y című táncelőadás. Sőt: minderről egyszerre. Mert Frenák Pál új koreográfiája nem egy történetet mond el, hanem olyan archetipikus létállapotokat, hangulatokat, érzés-magokat mutat meg, amelyekből mindezek táplálkozhatnak. S bár a néző aktuális érzékenysége alapján választhat magának egy adott nézőpontot, az X&Y mégis sajátos univerzalitásától, a szűk egy óra alatt felépülő és jól működő belső összefüggésrendszertől jó.

Marie-Julie Debeaulieu – Fotó: Frenák Pál Társulat

Marie-Julie Debeaulieu és Holoda Péter a majdnem-magatehetetlenségből kiindulva adaptálódnak az őket körülvevő világhoz, s jutnak el a minimalista, egyfajta sajátos butoh-ra emlékeztető mozdulatoktól a jazz-táncig. A színpad felett végighúzódó hálóból előbb szabadulni próbálnak, de amint kipottyantak belőle, mint újszülött az anyaméhből, mégis mindig visszatérnének az ismeretlen helyzettel szemben biztonságosabbnak tűnő síkba; később bizonytalanul lábra állnak, majd magukra találnak és beilleszkednek – egyszerűen a külvilágba, a nagyvárosba vagy a Paradicsomon kívüli területbe. (Szép, ahogyan a két állapotot átkötő jelenetben a táncosok előbb meztelenséggel „vedlenek át”, majd – akárha fügefalevelet – új ruhát öltve kezdenek vadabb és felhőtlenebb táncba.)

Holoda Péter, Marie-Julie Debeaulieu – Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

Frenák Pál – aki hosszú idő után táncosként is visszatért a színpadra – eközben mintha ellentétes utat járna be: előbb (egy kissé túl didaktikus jelenetben) saját magából ad életet az emberpárnak, később, mikor ők elérték talán végleges állapotukat, Frenák figurája – egy rendkívül erőteljes szólóban – elveszti erejét. Az isten- és a szülő-metaforán kívül a koreográfus jelenléte új értelmezési lehetőséget ad: lehet szó a koreográfusról és az általa életre hívott előadásról is.

Frenák Pál – Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

Ahogy Frenák újabb koreográfiáiban nemegyszer előfordult már, hogy a játékot meghatározó, hangsúlyos díszlet rátelepedett az előadásra, úgy most is a hatalmas háló, pontosabban az azzal való interakció jelenti a legnagyobb problémát. Sehogy sem tudnak ugyanis szervesülni a táncba azok a mozdulatok, amelyekkel Debeaulieu és Holoda felhúzódzkodnak a kötelekre, az egyikük feladja a másikra a hámot vagy becsatolja a karabinert a függeszkedéshez – civil, sikoltóan oda nem illő momentumok ezek. Nem méltóak az X&Y ösztönszerű természetességéhez.

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

img src="/images/hex-loader2.gif" width="300" alt="" />

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés