AJÁNLÓ
 
10:00
2012. 10. 31.
Marianna Salzmann: Mamelosn* (a Gólem Színház előadása a Független Thália Projektben) ...
A bejegyzés folyatódik
 
10:00
2012. 10. 31.
X&Y - battement de coeur (a Frenák Pál Társulat előadása a Trafóban) Egy testvérpárról,...
A bejegyzés folyatódik
 
10:00
2012. 10. 31.
Vasárnap este harmincnegyedik alkalommal osztották ki a Színikritikusok Díját. A legjobb előadás...
A bejegyzés folyatódik
 
10:00
2012. 10. 31.
Shakespeare: Vízkereszt, vagy bánom is én (Kőszegi Várszínház) A nyári színházaknak...
A bejegyzés folyatódik
 
10:00
2012. 10. 31.
Beaumarchais - Kokan Mladenović - Gyarmati Kata: Opera Ultima (Újvidéki Színház) A hatalom...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A megkövezés elmarad

0 Komment
0 Reblog

Visky András – Frenák Pál: Ha lesz egy férfinak… (Gólem Színház)

Sikerületlen-e egy előadás, ha a színlap vagy műsorfüzet információi nélkül részben vagy egészben értelmezhetetlen, hogy mi zajlik a színpadon, és mi köze egymáshoz a jeleneteknek? Valószínűleg igen. Ez a helyzet a Gólem Színház előadásával, amely három, egymástól nagyon jelentősen eltérő jelenetből áll össze, és amelynek részeit – legalábbis a színlap szerint – az engedetlen gyerek megkövezésének bibliai parancsa és az arra való reflektálás kötik össze. És amely részek – színlap ide vagy oda – sehogyan sem állnak össze egy egésszé, sőt, a látottakon kívüli információk nélkül még azt sem igen lehet rájuk mondani, hogy variációk lennének egy témára.

Marie-Julie Debeaulieu – Fotók: Szelepcsényi Ferenc

Igaz, a csodálatos Marie-Julie Debeaulieu kezdő fizikai színházi jelenete – Frenák Pál sajátos, „kegyetlen tánc”-koreográfiájára – miatt megéri megnézni az előadást. Debeaulieu egy Frenák szinte minden munkájában visszaköszönő érzést, helyzetet vagy létállapotot táncol el rendkívül kifejezően: a külső és/vagy belső béklyók között vergődő, azoktól szabadulni próbáló ember mozdulatait látjuk, és kudarcokat, fájdalmat, légszomjas kapkodást valami elérhetetlen után.

Frenák használja ismerős szimbólumait – például a ruhától való szabadulást mint a felszabadulás lehetőségét –, de a kifejezetten letisztult fogalmazásmódhoz a táncos is maximálisan hozzájárul, minden porcikáját, még a haját is koncentráltan, átgondoltan használja közvetítőként. Más kérdés, hogy csak valami nagyon erőltetett módon lehetne utat találni az előadás állítólagos alapgondolata és a jelenet között.

Szilágyi Katalin

Visky András első szöveges jelenetével hasonló a helyzet: az apa miatt munkatáborba vitt fiú és anya érdekes, sajátos és öntörvényű formában megírt történetét a színlap nélkül aligha értelmezné bárki is úgy, hogy az apák tettei miatt büntetett fiúk és az apa által megkövezett gyerek motívumai egymás metaforái volnának. A harmadik, mind Visky szövegét, mind Borgula András rendezését tekintve megint merőben eltérő stílusú, posztmodern színházi eszközökkel – kiszólásokkal, improvizációkkal – is próbálkozó, abszurd humorú jelenet a bibliai parancs szó szerinti értelmezéséről ugyan már illik a címhez – de ez újra felveti a kérdést: érdekes egyáltalán, hogy a színlap szerint mit kéne gondolnunk?

Marie-Julie Debeaulieu, Kóta Olivér, Takátsy Péter

Ha a válasz nem, akkor marad egy remek tánc, két kiváló színész – Szilágyi Katalin és Takátsy Péter –, plusz két egymásra alig-alig rezonáló, tulajdonképpen érdekes, viszont egy előadást megtartani önmagában mégsem képes, soványka jelenet.

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

img src="/images/hex-loader2.gif" width="300" alt="" />

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés