Marianna Salzmann: Mamelosn* (a Gólem Színház előadása a Független Thália Projektben)
Az itthon mindeddig ismeretlen, fiatal német drámaíró, Marianna Salzmann remekül megírt darabja három zsidó női sorsot beszél el. A nagyanyáét, aki a holokauszt után belépett a kommunista pártba, mert hitt benne, hogy a háború utáni Németország valódi és szükséges megváltoztatásán fog majd dolgozni. Az ő lányáét, az anyáét, aki a rossz példát, a mindig távol lévő szülőt és a zsidókkal való, bűnbánó kivételezést látva utálja ezt az egészet, zsidóstul, kommunistástul. És a lányét, az unokáét, aki ezek után maga sem tudja, mit akar, csak azt, hogy mit nem - és menekül előle, egészen New Yorkig.
Kerekes Viktória, Huzella Júlia, Kiss Mari - Fotók: Czifrik Balázs
Visky András - Frenák Pál: Ha lesz egy férfinak… (Gólem Színház)
Sikerületlen-e egy előadás, ha a színlap vagy műsorfüzet információi nélkül részben vagy egészben értelmezhetetlen, hogy mi zajlik a színpadon, és mi köze egymáshoz a jeleneteknek? Valószínűleg igen. Ez a helyzet a Gólem Színház előadásával, amely három, egymástól nagyon jelentősen eltérő jelenetből áll össze, és amelynek részeit - legalábbis a színlap szerint - az engedetlen gyerek megkövezésének bibliai parancsa és az arra való reflektálás kötik össze. És amely részek - színlap ide vagy oda - sehogyan sem állnak össze egy egésszé, sőt, a látottakon kívüli információk nélkül még azt sem igen lehet rájuk mondani, hogy variációk lennének egy témára.
Marie-Julie Debeaulieu - Fotók: Szelepcsényi Ferenc