Patrick Marber: Közelebb! (Vörösmarty Színház, Székesfehérvár)
A Jelenetek egy házasságból könyörtelenül szókimondó párdarabja Patrick Marber Közelebb!-je. A belőle készült film miatt világhírű darab attól tud végig rendkívül érdekfeszítő lenni, hogy a párkapcsolatoknak, a szerelemnek korántsem a romantikus oldalát mutatja be, hanem a velük járó játszmákra, megalkuvásokra, bosszúállásokra, a felek önzőségére, gyávaságára és esendőségére koncentrál – úgy, hogy egy banális viszony is izgalmasabbnak és veszélyesebbnek tűnjön egy jól kitervelt bankrablásnál.
Csizmadia Gergely és Szabó Emília – Fotók: Vörösmarty Színház
A székesfehérvári előadás rendezője, Guelmino Sándor mintha csak ezt a valóban erős és fordulatos történetet akarta volna elmondani két férfiról és két nőről, akik úgy sodródnak egymás közt, mint a horgonyukat vesztett bárkák; mintha a cselekmény önmagáért beszélne. Így aztán nincsenek igazán kibontva a felszínen még nem annyira, de egy alapos elemzés után nagyon érdekessé váló figurák sem: Szabó Győző például inkább csak viccből mondja, hogy karaktere primitív ösztönlény – pedig ha tényleg ezt játszaná, ha tényleg merne szívből bunkóként viselkedni, sokkal érdekesebb lenne a figurája. Szabó Emília, ha csak tud, mélységet kölcsönöz Alice-ének – de legtöbbször nincs rá lehetősége, mert ebben az előadásban kimaradt ebből a figurából a rejtélyesség, s csak a sokkal kevésbé érdekes extravagancia maradt helyette. Bakonyi Csilla a leghétköznapibb szereplőt játssza, s meggyőzően mutatja meg Annája dilemmáit és tipródásait; Csizmadia Gergely viszont nem tudja kibontani a karakterében megbúvó ellentmondást a legnagyobb csábító és a legnagyobb vesztes között.
Szabó Győző és Bakonyi Csilla
De Guelmino nem is hagy sok teret a jellemrajzolásra; sokszor egészen egyszerűen az érzelmi csúcspont előtt zárja le a jeleneteket, nem hagyva lehetőséget színészeinek az érzések megélésére. A „filmes”, vetítésekkel egyszerűsített, túlontúl realista színre állítás mellőzi a formai izgalmakat – csak egészen ritkán használja ki a színházat, mint lehetőséget. Pedig jó darab a Közelebb!, de olyan, mint a háromlábú szék: ha nem támasztják meg, felborul.