Alekszandr Nyikolajevics Osztrovszkij: Jövedelmező állás (a TÁP Színház előadása a Trafóban)
Alig is létezik annál jobb kombináció a színházban, mint amikor bár egy komoly társadalmi problémával való szembenézés van műsoron, a forma miatt mégis könnyesre neveti magát a néző. Mint a TÁP Színház erősen aktualizált, rekeszizomlázat okozó Osztrovszkij-átiratában a korrupció mély társadalmi beágyazottságáról, a tisztességesség életképtelenségéről és arról, hogy mindez hová vezet.
Gera Marina és Gergely Katalin – Fotók: TÁP Színház / Vermes Katalin
Vajdai Vilmos rendező rendkívül leleményesen távolítja el a lehető leginkább az előadást a realista játékmódtól: egyrészt a helyzetkomikum, a gegek, az állandó, szatirikus túlzások meg a szöveg mögötti folyamatok konkretizálása (ha például az opportunista hivatalnok „lemegy kutyába”, valóban állatként kezd csaholni) révén abszurdra veszi a figurát – utóbbival persze okosan formálja a dráma mondandójának értelmezési tartományát is. (Nemcsak pokolian vicces, de jelentése miatt tragikusan találó is a fennálló rendetlenség ellen lázadó fiatalok totálisan cselekvőképtelen, hülyeségekbe belefulladó kis csapatának tevékenykedése.)
Másrészt remekül használja a Trafó tágas terét, amelyből ügyes fényezéssel, apró díszletkockákkal vág ki tereket, különös, kettősséggel teli hangulatot kölcsönözve a játéknak. Harmadrészt az előadást folyamatosan zeneszámok szakítják meg – igaz, a Puszi együttes minden egyediséget nélkülöző zenéje és csak ritkán találó szövegei inkább megtörik, mintsem fellendítik az előadást.
Gera Marina, Lázár Kati, Thuróczy Szabolcs, Szabó Simon
A színészek pedig kiváló partnerei Vajdainak a halálkomoly képtelenkedésben: már az megér egy misét, ahogyan fényen kívül öt percig áll egymással szemben a teljesen fogalmatlan debil hivatalnok (Szabó Simon) mindent kifejező testtartásával és elnyílt szájával, és az őt céltudatosan elcsábítani próbáló Gera Marina röhejesen, de mégis szexin kitekeredett pózban. Fájdalmasan mély alakítás Hegedűs D. Géza rókaszerű, de tekintélyt követelő kenőpénz-huszárja, ahogy emlékezetes Gergely Katalin saját butaságát palástolni sem próbáló, esendő született felesége is, Lázár Kati pedig csodásan kever károgó kegyetlenségű mamma-figurájába szánandó öregasszony-tulajdonságokat.
Gera Marina, Szabó Simon, Thuróczy Szabolcs, Hegedűs D. Géza, Kovács Krisztián, Gergely Katalin
A végén pedig, amikor minden összeomlik, a jó nem tart ki tovább, de a rossz is megtörik, Vajdai leszámol az elmúlt korok kudarcot vallott berendezkedéseivel is, és megmutatja, minek kedvez az ilyen értékvesztett állapot. A kijárati ajtó mellett felsorakozik és hangosat kiált a Magyar Gárda. Függöny.