AJÁNLÓ
 
13:20
2013. 02. 18.
Tűzoltó leszel s katona! (Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház) A nyíregyházi Tűzoltó...
A bejegyzés folyatódik
 
13:20
2013. 02. 18.
Vasárnap este harmincnegyedik alkalommal osztották ki a Színikritikusok Díját. A legjobb előadás...
A bejegyzés folyatódik
 
13:20
2013. 02. 18.
Shakespeare: Vízkereszt, vagy bánom is én (Kőszegi Várszínház) A nyári színházaknak...
A bejegyzés folyatódik
 
13:20
2013. 02. 18.
Beaumarchais - Kokan Mladenović - Gyarmati Kata: Opera Ultima (Újvidéki Színház) A hatalom...
A bejegyzés folyatódik
 
13:20
2013. 02. 18.
Opera Ultima (Fotó: Mikus Csaba) 2014. június 5. és 14. között rendezték meg...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Csokonai beállt az élők sorába

0 Komment
0 Reblog

Csokonai Vitéz Mihály: Az özvegy Karnyóné és a két szeleburdiak (Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza)

Egy kétszáz éves Csokonai-szövegből rendezni meg az évad talán legszórakoztatóbb, legfergetegesebb humorú előadását – ez minimum váratlan, mindenesetre igen becsülendő teljesítmény. Márpedig Keresztes Attila pont ezt tette Nyíregyházán: korántsem a nyelvemléket látta meg Csokonai darabjában, hanem a vérbeli abszurdot – és ha már rátalált, alaposan ki is aknázta. Az ő keze alatt Az özvegy Karnyóné lehengerlő szürreál-groteszk kavalkád, amely egyszerre áll a lehető legtávolabb a komolyságtól, és nyűgöz le mégis hihetetlen gondos kidolgozottságával és átgondoltságával.

Illyés Ákos, Petneházy Attila és Fellinger Domonkos – Fotók: Móricz Zsigmond Színház / Homonyik Csilla

És még azt sem lehet mondani, hogy Keresztesnél a fiatal férjet fogni akaró özvegy és a gazdag boszorkány romantikával egybekötött kizsákmányolásán mesterkedő két szeleburdi története csak ürügy lenne a poénsorozáshoz: ellenkezőleg, ez a tényleg minden lehetséges nevettető eszközt kihasználó forma inkább újra felfedezi a sokak által patinatemetőnek hitt Csokonai-szöveget. És erről talán pont az a bájos tiszteletlenség tehet, ahogyan Keresztes a szöveget kezeli: nemcsak a benne megbújó poénlehetőségeket emeli ki és világítja meg ipari reflektorral, de ahol csak lehet, új vicceket ír bele a legpihentebb fajtából. (Mint mikor a három halott mellett a két, egymás mögött álló „túlélő” egyike hátraszól a harmadiknak: „Gyere, állj be az élők sorába! De mintha élnél!”)

Illyés Ákos, Barta Éva és Tóth Károly

Ebben az előadásban az ilyen övön aluli ütések sem fájnak, mert alaposan meg van ágyazva nekik: a poénok legnagyobb része a karakterek jellemének pontos elemzéséből adódik, és így a maguk abszurd módján épp a dráma megértését szolgálják. Karikatúra, azaz a létező tulajdonságok sokszorosára nagyítása itt minden, a jelmezektől a centi vastag sminkeken át a rengeteg gegig. És a szerepeikben érezhető és élvezetes lelkesedéssel lubickoló színészek meg a rendező mindig tovább tudnak ásni – így lesz a bő másfél órás előadás minden egyes perce újra meg újra meglepő.

Fellinger Domonkos, Pregitzer Fruzsina, Munkácsi Anita, Nagyidai Gergő, Varga Norbert

Ilyen az, ha a nevettetés magasiskolája perfekt drámaértelmezéssel párosul – ha a komolytalanságot igazán komolyan lehet venni.

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

img src="/images/hex-loader2.gif" width="300" alt="" />

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés