Csokonai Vitéz Mihály: Az özvegy Karnyóné és a két szeleburdiak (Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza)
Egy kétszáz éves Csokonai-szövegből rendezni meg az évad talán legszórakoztatóbb, legfergetegesebb humorú előadását – ez minimum váratlan, mindenesetre igen becsülendő teljesítmény. Márpedig Keresztes Attila pont ezt tette Nyíregyházán: korántsem a nyelvemléket látta meg Csokonai darabjában, hanem a vérbeli abszurdot – és ha már rátalált, alaposan ki is aknázta. Az ő keze alatt Az özvegy Karnyóné lehengerlő szürreál-groteszk kavalkád, amely egyszerre áll a lehető legtávolabb a komolyságtól, és nyűgöz le mégis hihetetlen gondos kidolgozottságával és átgondoltságával.
Illyés Ákos, Petneházy Attila és Fellinger Domonkos – Fotók: Móricz Zsigmond Színház / Homonyik Csilla
És még azt sem lehet mondani, hogy Keresztesnél a fiatal férjet fogni akaró özvegy és a gazdag boszorkány romantikával egybekötött kizsákmányolásán mesterkedő két szeleburdi története csak ürügy lenne a poénsorozáshoz: ellenkezőleg, ez a tényleg minden lehetséges nevettető eszközt kihasználó forma inkább újra felfedezi a sokak által patinatemetőnek hitt Csokonai-szöveget. És erről talán pont az a bájos tiszteletlenség tehet, ahogyan Keresztes a szöveget kezeli: nemcsak a benne megbújó poénlehetőségeket emeli ki és világítja meg ipari reflektorral, de ahol csak lehet, új vicceket ír bele a legpihentebb fajtából. (Mint mikor a három halott mellett a két, egymás mögött álló „túlélő” egyike hátraszól a harmadiknak: „Gyere, állj be az élők sorába! De mintha élnél!”)
Illyés Ákos, Barta Éva és Tóth Károly
Ebben az előadásban az ilyen övön aluli ütések sem fájnak, mert alaposan meg van ágyazva nekik: a poénok legnagyobb része a karakterek jellemének pontos elemzéséből adódik, és így a maguk abszurd módján épp a dráma megértését szolgálják. Karikatúra, azaz a létező tulajdonságok sokszorosára nagyítása itt minden, a jelmezektől a centi vastag sminkeken át a rengeteg gegig. És a szerepeikben érezhető és élvezetes lelkesedéssel lubickoló színészek meg a rendező mindig tovább tudnak ásni – így lesz a bő másfél órás előadás minden egyes perce újra meg újra meglepő.
Fellinger Domonkos, Pregitzer Fruzsina, Munkácsi Anita, Nagyidai Gergő, Varga Norbert
Ilyen az, ha a nevettetés magasiskolája perfekt drámaértelmezéssel párosul – ha a komolytalanságot igazán komolyan lehet venni.