A legjobb dolgok, amelyek tavaly színházban történtek
2013 09 23. 15:55 - Kovács Bálint
Vasárnap este harmincharmadik alkalommal osztották ki a Színikritikusok Díját. A legjobb előadás díját az idei életműdíjas, Zsámbéki Gábor Katona József színházi rendezése, A nép ellensége nyerte el. A legjobb rendezés a nemzetis Angyalok Amerikában, a legjobb főszereplők Stohl András, Eszenyi Enikő és Csákányi Eszter lettek. (A díjazottak itt, a jelöltek itt olvashatóak.)
Alább pedig az olvasható, az Egyfelvonás blog szerzője szerint melyek voltak a 2012/2013-as évad legjobb színházi teljesítményei, linkelve a blog cikkeit az adott előadásokról.
A nagy füzet (Szkéné) – Fotó: Dusa Gábor
A legjobb új magyar dráma:
|
Szerző |
Cím |
1. |
Székely Csaba |
|
2. |
Pintér Béla |
|
3. |
Tasnádi István |
A legjobb előadás:
|
Előadás címe |
Színház/társulat |
Rendezte: |
1. |
Forte Társulat / Szkéné |
Horváth Csaba |
|
2. |
Pintér Béla és Társulata |
Pintér Béla |
|
3. |
Nemzeti Színház |
Alföldi Róbert |
A legjobb rendezés:
|
Előadás címe |
Színház/társulat |
Rendezte: |
1. |
Katona József Színház |
Bagossy László |
|
2. |
Katona József Színház |
Máté Gábor |
|
3. |
Örkény Színház |
Mácsai Pál |
Csákányi Eszter és Roszik Hella a A 42. hétben (Pintér Béla és Társulata) – Fotó: MTI
A legjobb zenés/szórakoztató előadás:
|
Előadás címe |
Színház/társulat |
Rendezte: |
1. |
Örkény Színház |
Mohácsi János |
|
2. |
Parasztopera |
Temesvári Csiky Gergely Színház |
Szikszai Rémusz |
3. |
Miskolci Nemzeti Színház |
Béres Attila |
A legjobb független színházi előadás:
|
Előadás címe |
Színház/társulat |
Rendezte: |
1. |
Maladype Színház |
Balázs Zoltán |
|
2. |
Szkéné Színház |
Csizmadia Tibor |
|
3. |
TÁP Színház |
Vajdai Vilmos |
A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás:
|
Előadás címe |
Színház/társulat |
Rendezte: |
1. |
Budapest Bábszínház |
Hoffer Károly e.h. |
|
2. |
Budapest Bábszínház |
Bereczki Csilla e.h. |
|
3. |
|
|
|
A legjobb női főszereplő:
|
Név |
Előadás címe |
Színház/társulat |
1. |
Csákányi Eszter |
Pintér Béla és Társulata |
|
2. |
Györgyi Anna |
Miskolci Nemzeti Színház |
|
3. |
Für Anikó |
Rózsavölgyi Szalon |
Orosz Ákos és Tankó Erika a Don Carlosban (Maladype Színház) – Fotó: Czitrovszky Balázs
A legjobb férfi főszereplő:
|
Név |
Előadás címe |
Színház/társulat |
1. |
Orosz Ákos |
Maladype Színház |
|
2. |
Hegedűs D. Géza |
TÁP Színház |
|
3. |
Stohl András |
Nemzeti Színház |
A legjobb női mellékszereplő:
|
Név |
Előadás címe |
Színház/társulat |
1. |
Bozó Andrea |
Szkéné Színház |
|
2. |
Tenki Réka |
Nemzeti Színház |
|
3. |
Tokai Andrea |
Parasztopera |
Temesvári Csiky Gergely Színház |
A legjobb férfi mellékszereplő:
|
Név |
Előadás címe |
Színház/társulat |
1. |
László Zsolt |
Nemzeti Színház |
|
2. |
Bányai Kelemen Barna |
Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat |
|
3. |
Pintér Béla |
Pintér Béla és Társulata |
A legjobb díszlet:
|
Előadás címe |
Színház/társulat |
Tervezte: |
1. |
Budapest Bábszínház |
Árvai György, Szűcs Edit |
|
2. |
Katona József Színház |
Antal Csaba |
|
3. |
-011- Alkotócsoport |
Cseh Renátó, Bordos Zsolt |
Fehérlófia a Budapest Bábszínházban (látvány: Árvai György, Szűcs Edit) – Fotó: Éder Vera
A legjobb jelmez:
|
Előadás címe |
Színház/társulat |
Tervezte: |
1. |
Katona József Színház |
Kovács Andrea |
|
2. |
Opera Ultima |
Újvidéki Színház |
Marija Kalabić |
3. |
Kecskeméti Katona József Színház |
Benedek Mari |
A legjobb színházi zene:
|
Előadás címe |
Színház/társulat |
Zeneszerző: |
1. |
Csiky Gergely Színház, Kaposvár |
Söndörgő Együttes |
|
2. |
Forte Társulat |
Ökrös Csaba |
|
3. |
Maladype Színház |
Jelöletlen |
A legígéretesebb pályakezdő:
Név |
Színház/előadás |
|
1. |
Spiegl Anna |
Budapest Bábszínház (Semmi) |
2. |
Hoffer Károly |
Budapest Bábszínház (Semmi) |
3. |
Szilágyi Csenge |
Bárka Színház (Vasárnap 16:48), Ódry Színpad (Jubileum) |
Spiegl Anna a Semmiben (Budapest Bábszínház) – Fotó: Éder Vera
Különdíj:
|
Különdíj: |
1. |
Kulcsár Viktóriának a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház létrehozásáért és működtetéséért |
2. |
Orlai Tibornak az Orlai Produkciós Iroda működéséért |
3. |
A Hungarian Showcase ötletgazdájának, Tompa Andreának és a szervezőknek |
Ez az évad paradox módon az egész évben az ellehetetlenülés ellen küzdő független társulatoké volt. Hogy milyen nagy arányban képviseltették magukat a legjobb idei előadások létrehozói közt, az önmagában is figyelemreméltó, s még inkább az, ha hozzátesszük, hogy milyen kevés független előadás született az évben: a legtöbb struktúrán kívüli társulat szándékaihoz képest jóval kevesebb előadást tudott létrehozni, egyre többen szorulnak külföldre, alkalmi, ad hoc produkciók pedig alig jöttek létre.
Mégis: a Forte Társulat A nagy füzete, Pintér Béla és Társulata A 42. hete, a Szkéné Bányavaksága (külön említést érdemel rendkívül erős évadáért a mindhárom előadás létrejöttében segédkező Szkéné), a Maladype Don Carlos / Egmontja, a TÁP Színház Jövedelmező állása, a -011- Alkotócsoport Meanwhile in Kansasa, a példamutató társadalmi érzékenységgel dolgozó PanoDráma 174/B – Az igazság szolgái című dokudrámája és a Kaposvári Egyetem A Dohány utcai seriffje markánsan jelennek meg az igen jelentős évadot záró, de ennek ellenére simán szétzavart Nemzeti Színház Mephistója, Angyalok Amerikábanja és Sirálya, a Katona Heldenplatza, az Örkény Színház Tótékja, a Bárka A harmadik hulláma, a Bábszínház Semmije és a roppant jó formában lévő társulattal dolgozó Szabadkai Népszínház Tapasztalt asszonya mellett.
(Érdemes megjegyezni, hogy ezek egyike sem szerepelt idén a best of fesztiválból abszurd politikai tippmixszé degradálódott POSZT-on – amely egy normálisabb világban akár büszke értékmentő is lehetne az értékek ezernyi eszközzel és gátlástalan brutalitással történő rombolása mellett. Olyasvalami, mint amilyen a jobb híján önerőből megvalósuló Hungarian Showcase volt, amelyet groteszk módon az a fél-szakma támadott, amely minden támogatás megtagadásával erre semmilyen jogalapot sem szerzett.)
Trokán Nóra, Orth Péter és Porogi Ádám a kecskeméti Angliai második Edwárd élete c. előadásban
De a Kritikusdíj akkor is az értékek felmutatásáról szól, ha lehetetlen is eközben nem észrevenni az aggasztó folyamatokat. Nagy érték már az is, hogy csak a legfelső élvonalból könnyedén fel tudtam sorolni tizenhat előadást, de a kört kicsit tágítva ideférne még legalább öt remek bemutató. A díjról szavazó dolgát ugyan megnehezíti a hatalmas „túljelentkezés” a színésznői kategóriákban, de persze mi sem örömtelibb ennél: a hat díjra javasolt alakításon kívül meg kell említeni még a régóta rendkívül magas színvonalon dolgozó Trokán Nórát, a Maladype előadásaiban egyre erősebb Tankó Erikát, a túl keveset játszó (jövőre már Miskolcon társulati tag) Simkó Katalint és az ő hihetetlenül sokszínű, koncentrált alakítását A nagy füzetben, Péter Kata és Börcsök Enikő folyamatos, súlyos jelenlétét és kevés szóból is pontosan felépített sorsát a Pesti Színház Príma környékében, Ónodi Eszter mélyen átélt játékát a Kamra Mártírok című előadásában, és Bíró Kriszta lenyűgöző profizmusát a Karinthy Színház Janikájának nadrágszerepében.
S ha volna díj az évad legszebb színházi pillanatának, az is egy színésznőhöz kötődne: Petrik Andrea néma lányához és az ő hidegrázós dalához Zsótér Sándor Kurázsi mama és gyerekei című radnótis előadásának legvégén.
(A fentiek a Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazataival együtt a Színház című folyóirat októberi számában is olvashatóak.)