Jean Lambert-wild: Az ördög szekrénye (Nemzeti Színház)
Katyvasz. Ez az első szó, ami eszembe jut a Nemzeti Színház cigánymesék alapján készült, a francia Comédie de Caen vezetője által írt és rendezett, nyolc éves kortól ajánlott családi előadásáról. Az ördög szekrényében minden benne van, ami az embernek csak eszébe juthat arról a szóról, hogy cigánymese: okos lánytól ördögön át találékony legkisebb fiúig, aranytojást tojó tyúktól varázsmenyegzőig, a cigányok üldözésétől a kilátástalan szegénységig. De mindez sehogy sem akar összeállni egy konzekvens egésszé; nincs egy irány, nincs egy mondandó, nincs különösebb tanulság. Nincs mese.
Tompos Kátya, Farkas Dénes, Horváth Virgil - Fotók: MTI / Kovács Attila
Molnár Ferenc: Az ördög (Miskolci Nemzeti Színház)
Molnár Ferenc második, de máris óramű-pontosságú dramaturgiával megírt, pattogó és szellemes replikákkal teletűzdelt drámájának legizgalmasabb eleme a címszereplő személye, akinek Molnár arcátlanul az Ördög nevet adta, mintha valóban mefisztói alakról volna szó - pedig az illető minden szava és cselekedete megmagyarázható "földi" indokokkal is. Mégis, ezzel az egy trükkel csaknem végig kitartó feszültséget kölcsönöz a művének. Na meg persze azzal, hogy mesterien játszik azzal a kettőséggel, hogy a férfi olyan pontosan látja előre mindenki tetteinek és szavainak következményét, mintha nem csupán remek emberismerő és ördögi manipulátor lenne, hanem valóban természetfeletti képességekkel volna megáldva.
Kocsis Pál - Fotók: Bócsi Krisztián