OLVASTAD MÁR?
 
Nem tudunk meg többet a leszbikus kéjgyilkosról
Rubin Szilárd - Németh Gábor: Ahol a farkas is jó (Katona József Színház, Kamra) Jancsó Ladányi Piroska-története kész regény. A rossz családba született törökszentmiklósi lányt azért végezték ki, mert ő volt az elsőszámú gyanúsítottja - és alighanem...
 
Ledöntik a civilizáció falait
Makszim Gorkij - Radnai Annamária: Fényevők (Katona József Színház) "Új formák kellenek. Új formák, és ha azok nincsenek, akkor inkább ne is legyen semmi." Nem akarok Kosztya Trepljovra hasonlítani Csehov Sirályából, és nem akarom azt mondani - sem azt gondolni...
 
Rendezett szeméremhajzattal menne a másvilágra
A borbély (a Katona József Színház, a Mozgó Ház Alapítvány, az Orlai Produkciós Iroda és a Természetes Vészek Kollektíva közös előadása) A borbélyról, a fodrászról mindenki tud valamit, de mindenki csak egy kis mozaikdarabnyit a nagy egészből: a hajvágásra...

A rendszerváltás vesztese

0 Komment
0 Reblog

Kerékgyártó István: Rükverc (Katona József Színház, Kamra)

Kerékgyártó István visszafelé elmesélt, egy hajléktalan boncolásával kezdődő, így a reménytelenséget mint egyetlen fix pontot megjelölő történetében nem az a kiváló és egyedülálló, ahogyan bemutatja egy ambiciózus férfi lecsúszását – mert a szerző e téren nem mindig tartózkodik a közhelyességtől –, hanem az, ahogyan egy „átlagember” sorsán keresztül fest igen sötét képet a rendszerváltásról, az átmenet ígéreteiről és azok kudarcáról. Így a társadalmi felelősségvállalásban amúgy is igen serény Kamra a regény színpadra adaptálásával olyan témához nyúlt, amely tökéletesen érthetetlen módon teljesen hiányzik a magyar színházakból.

Lengyel Ferenc, Szacsvay László, Borbély Alexandra, Pálos Hanna, Dankó István és Bán János – Fotó: Nagy Attila [origo] - a képekre kattintva galéria nyílik

Kerékgyártó szövege inkább témája és jelentősége, mintsem a konkrét cselekmény és annak kidolgozása miatt válik lenyűgözővé: a történet az első felvonásban sokszor előre kitalálható, a másodikban néha túlírt. Ám a rendező Máté Gábor és a regényt drámává író Radnai Annamária olyan kiváló és egyedi formavilágú, játékos, könnyed és mégis precíz előadást kerekítettek a Rükvercből, amit a szöveg miatt lassabban múló pillanatokban is öröm nézni.

A képre kattintva galéria nyílik! Pelsőczy Réka, Dankó István – Fotó: Nagy Attila [origo]

A Kamra bemutatójának minden eleme a stilizáltság és a realizmus közti, mindkét oldal legjobb jellemzőit tartalmazó határvárosból került ki, s mint ilyenek, teljes összhangot alkotva teremtenek az előadásnak pezsgően izgalmas világot. Cziegler Balázs díszlettervező egy jellegzetes „csövesszatyorba” pakolta az egész előadást, Kovács Andrea pedig olyan feliratos pólókat adott a színészekre, amelyeken nevek, státuszok vagy jellemző adatok szerepelnek (Gazdag, Főmérnök, Anya). Ugyanilyen izgalmas Radnai Annamária szövege is: a szereplők saját magukat narrálják, sőt, még a pályaudvari hangosbemondó is Vidra Zsolt gondolatait harsogja. Máté Gábor rendkívül ötletes jelzésekkel jelenít meg bizonyos cselekvéseket: a cigányok verekedés helyett például kannán és kanálon zenélnek.

A képre kattintva galéria nyílik! Bán János, Dankó István, Mészáros Béla, Szacsvay László, Kovács Lehel – Fotó: Nagy Attila [origo]

Tökéletesen alkalmazkodik ehhez a sajátos formanyelvhez a Katona legénysége is: remekül keverik a kihangosított elbeszélés szenvtelenségét és a realista játékmód megkívánta hangsúlyokat, mindig a pont megfelelő elegyet keverve ki (Pelsőczy Réka például teljes megvetéssel narrálja a hajléktalan apát fogadó lány tetteit, Borbély Alexandra pedig a pályaudvari bemondó egysíkú hangján számol be Vidra sorsfordító kalandjáról). A főszereplő Bán János minden egyes jelenetben formál valamennyit Vidra jellemén, igen pontos ívet rajzolva meg; a kamasz Vidrát adó Bán Bálint valamivel egyszínűbb, de több jelenetben figyelemre méltó a természetessége.

A képre kattintva galéria nyílik! Bán János és Szacsvay László – Fotó: Nagy Attila [origo]

Vidra életének reménytelensége az első jelenettől fogva árnyékként vetül az előadásra. Az viszont csak fokozatosan derül ki, hogy – a Rükverc szerint legalábbis – a privatizációkkal, ügyeskedéssel és kiskapukon áramló pénzzel teli rendszerváltás a társadalom egy jelentős része számára pont ugyanilyen reménytelenségbe mutatott utat. Visszagondolva már úgy tűnik: több feküdt azon a boncasztalon, mint Vidra Zsolt.

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés