AJÁNLÓ
 
09:25
2013. 04. 17.
Eugene O'Neill: Hosszú út az éjszakába (Kecskeméti Katona József Színház) Zsótér...
A bejegyzés folyatódik
 
09:25
2013. 04. 17.
Katona József: Bánk bán (mai magyar nyelvre átültette: Szabó Borbála) – Katona József Színház,...
A bejegyzés folyatódik
 
09:25
2013. 04. 17.
Vasárnap este harmincnegyedik alkalommal osztották ki a Színikritikusok Díját. A legjobb előadás...
A bejegyzés folyatódik
 
09:25
2013. 04. 17.
Shakespeare: Vízkereszt, vagy bánom is én (Kőszegi Várszínház) A nyári színházaknak...
A bejegyzés folyatódik
 
09:25
2013. 04. 17.
Beaumarchais - Kokan Mladenović - Gyarmati Kata: Opera Ultima (Újvidéki Színház) A hatalom...
A bejegyzés folyatódik
Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Egy évszázad két óra alatt

0 Komment
0 Reblog

Réczei Tamás: Vasárnapi gyerekek (kecskeméti Katona József Színház)

Réczei Tamás Vasárnapi gyerekek című drámája a teljes huszadik századi Magyarország bemutatására vállalkozik a numerus clausustól a rendszerváltásig és a taxisblokádig, egy család három generációjának családregényén keresztül. A zsidó, munkaszolgálatból menekült, meggyőződéses pártkáderré váló nagypapa, a disszidálási kísérlet során elkapott, az Eichmann-perben is közreműködő, később rendszerváltó politikussá felnövő apa és a család múltját kutató, mai korban élő fiú a három főszereplő. A bátorságával, ízlésével a vidéki színházak közül kiemelkedő kecskeméti Katona vállalkozása tehát igen nagy ívű és ígéretes.

Márton András, Szemenyei János, Réti Erika, Decsi Edit, Porogi Ádám – Fotók: Walter Péter

A színdarab azonban a legtöbb felvetett témának, történelmi traumának nem hatol a mélyére: a teljes első felvonás csak ismert tényekbe, túlontúl ismerős helyzetekbe karcol bele. Az elsőtől erősen elkülönülő második felvonás már izgalmasabb, de az sem történelmi tablóként: a magánélet, a zsidó (vagy bármilyen) identitás és a pártérdek feszül egymásnak a vasárnapi ebéd asztala mellett, és ez valódi drámai helyzetet teremt. Ez azonban csak fél óra a bő kétórás – a szerző által rendezett – előadásból, s az a másik másfél igencsak döcög.

Magyar Éva, Hegedűs Zoltán, Trokán Nóra, Szemenyei János, Decsi Edit, Porogi Ádám

Egyrészt, mert sokszor hiányoznak a hasonló drámai szituációk, csak képek villannak fel helyettük, mint illusztrációk a lexikon egy-egy fontos oldalán. Az előadás is olyankor a legerősebb, amikor a színészeknek van mit eljátszani. Egy apa, egy fiú és egy unoka évtizedes konfliktusa mégiscsak jobban átélhető, mint egy-egy szemléltető jelenet Magyarország múltjából.

Szemenyei János, Trokán Nóra

Másrészt, mert a színdarab sok sebből vérzik. A Vasárnapi gyerekekben a múlt a ma élő házaspár előtt elevenedik meg, de ez a szerkezet sehogy sem találja meg az érvényességét: nemcsak, hogy legalább három különböző módon idéződnek meg a múlt árnyai, de eleinte még szituációk épülnek arra, hogy hogyan és miért bukkannak fel a szellemek, később a házaspár szinte egy teljes felvonásra egyszerűen félrevonul, és a nézőtérről követik az eseményeket. Hasonlóképp nincs jól kidolgozva, hogy egyáltalán miért kezd pont most a múltjával foglalkozni a férj, ahogyan a feleségével való kapcsolata is percről percre másmilyennek tűnik – pedig ez a kapcsolat adhatna muníciót a két színésznek, Szemenyei Jánosnak és Trokán Nórának, akik így mélység és jellem nélküli figurákat kényszerülnek játszani. De zavaróak az olyan „apróságok” is, hogy bár minimális matekozással kiderül: a férjnek negyvenegy évesnek kell lennie, mégis egyértelmű a drámából és a játékmódból, hogy ez a figura a színpadon nem lehet több harmincegy-két évesnél.

Márton András

Sok egy teljes évszázad ahhoz, hogy két órába zsúfolódjék. Ennek ellenkezőjéről meggyőzhetett volna Réczei Tamás, a drámaíró és Réczei Tamás, a rendező is. Egyiküknek sem sikerült.

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

img src="/images/hex-loader2.gif" width="300" alt="" />

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés