OLVASTAD MÁR?
 
A Jóembert keresünk és a Peer Gynt a POSZT legnagyobb nyertesei
2013. június 6. és 15. között rendezték meg a XIII. Pécsi Országos Színházi Találkozót. A versenyprogramot idén Solténszky Tibor dramaturg, rendező, tanár és Szigethy Gábor író, rendező, színháztörténész válogatták; a tizenkettőből kettő határon túli...
 
Hülyék-e a színikritikusok?
A jelenlegi politika hatalmi gőgje és hozzá nem értése, a szaklapok hatalomnak való kiszolgáltatottsága is szóba került a POSZT egyik, a színházi újságok túléléséről szervezett szakmai beszélgetésén. Kiderül, miért maradnak oly gyakran kritikai visszhang nélkül...
 
A király szajhái
April de Angelis: Színésznők (Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg) Van az itthon alig ismert és alig játszott kortárs írónő, April de Angelis Színházi bestiák (korábbi fordítása szerint csak Színésznők) című darabjának egy női szemszögű olvasata;...

Színház helyett sör és virsli

0 Komment
0 Reblog

Halász János kulturális államtitkár részvételével rendeztek szakmai fórumot a POSZT második napján a tao-ról, azaz a cégek társasági adójából a színházak számára a jegybevétel 80%-áig nyújtható támogatásról. Kiderült: a sör-virsli fesztiválok egyelőre még nem találták meg a rendszer kiskapuit, pedig azok léteznek – ami abból is látszik, hogy például Azerbajdzsánban és Makaón tartott fantomelőadások után milliárdokat kaptak sosem látott társulatok. De taszíthatja-e a gagyi felé a színházat egy évi 11 milliárdos támogatási forma?

Herczeg Tamás, Halász János – Fotók: Kálmándy Ferenc

Lényegében a teljes színházi szakma, valamint Halász János kulturális államtitkár is megjelent a POSZT-on tartott beszélgetésen, amely a tao nevű speciális, a cégek adójából fizetett, így végső soron állami színház-támogatási modellről és annak anomáliáiról szólt. Halász bevezető beszédében elmondta: nem azért van itt, hogy a tao-törvény áprilisi módosítása után újabb módosításokat jelentsen be. Akkor az adminisztráció egyszerűsítésén kívül az jelentette a fő változást, hogy már csak az Európai Gazdasági Térség országaiban regisztrált jegyeladások után lehet a támogatást igényelni; korábban ugyanis kétmilliárd forintnál is nagyobb összeget könyveltek el hamisan magukat tánc-társulatnak bejegyzett, sosem látott szervezetek különböző „egzotikus” országokban tartott állítólagos előadások után. (Az ilyen ügyekben már elindultak a vizsgálatok.)

Novák János (Kolibri Színház), Csizmadia Tibor (MSZT), Kiss János (Győri Balett)

A beszélgetésen jelen lévő két színházi szervezet, a Magyar Színházi Társaság (MSZT) és a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) elnökei kifejtették egymástól szögesen eltérő álláspontjukat a tao-ról. Csizmadia Tibor (MSZT) elmondta: a visszaélések és hátrányok ellenére is jó lehetőségről van szó, ami növeli és jelzi is a színházak presztízsét – minél nevesebb a színház, annál szívesebben adnak a cégek, és viszont. Vidnyánszky Attila (MTT) ugyanakkor kijelentette: számára „keserű elégtétel”, hogy a minisztérium módosítani kényszerült a törvényt, hiszen ő már a tao bevezetése előtt is tudta és hangoztatta, mennyi visszaélésre ad majd lehetőséget a törvény. Hozzátette: Azerbajdzsán, Makaó vagy Mexikó kizárásával most majd máshonnan, például Romániából fognak kétes adatok érkezni.

Vidnyánszky Attila

A beszélgetésen felvetett problémák jó része összefüggött azzal, hogy mivel a tao jegybevétel után jár, „nézőhajhászásra” ösztönözheti a színházakat, akik így vagy nem mernek nagyszínpadon kortárs magyar drámát bemutatni, vagy művészi kompromisszumokra ösztönzik a kísérletezőbb hajlamú rendezőket; a kisebb stúdiószínházak dolga pedig eleve nehezebb így. Komáromi György, a Radnóti Színház gazdasági igazgatója elmondta: korábban tanácsot kért tőle egy „sör-virsli fesztivál”, hogy hogyan tudná igénybe venni a tao általi támogatásokat. Komáromi akkor ugyan lebeszélte az illetőt, de most felhívta a figyelmet arra, hogy, mivel a törvényben nem szerepel semmiféle minőségre vonatkozó kitétel, valójában lenne lehetősége egy ilyen szervezetnek is a támogatás igénybevételére. Komáromi a tao további negatív hatásairól szólva hozzátette: mivel a színházakat a tao révén támogató cégek különféle adókedvezményeket kapnak, a valós (tehát nem az adóból, hanem a céges profitból utalt) szponzoráció gyakorlatilag megszűnt a magyar színházi életben.

Csáki Judit jobbról a második

Lehetséges megoldási javaslatként Csáki Judit kritikus, a RevizorOnline főszerkesztője felvetette: a tao igénybevételének feltételei közé egyrészt valamiféle művészi szempontot is be kellene venni, másrészt lehetne súlyozni a támogatást (a hatalmas nézőtérrel és jegybevétellel rendelkező színházak például 0,6-os, míg a legkisebb, jellemzően független színházak 1,4-es szorzóval kapnák meg az összeget). A beszélgetésbe csak nagyritkán beleszóló Halász János zárszóként elmondta: örül a felvetéseknek, és úgy gondolja, ősszel szűkebb körben újra le kéne ülni a témáról tárgyalni egy esetleges, későbbi változtatási terv elkészítése érdekében.

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés