OLVASTAD MÁR?
 
Hülyék-e a színikritikusok?
A jelenlegi politika hatalmi gőgje és hozzá nem értése, a szaklapok hatalomnak való kiszolgáltatottsága is szóba került a POSZT egyik, a színházi újságok túléléséről szervezett szakmai beszélgetésén. Kiderül, miért maradnak oly gyakran kritikai visszhang nélkül...
 
A király szajhái
April de Angelis: Színésznők (Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg) Van az itthon alig ismert és alig játszott kortárs írónő, April de Angelis Színházi bestiák (korábbi fordítása szerint csak Színésznők) című darabjának egy női szemszögű olvasata;...
 
Györgyi Anna a kukába dobta A vágy villamosát
A POSZT versenyprogramjában játszotta utoljára A vágy villamosát a Miskolci Nemzeti Színház. A darab főszerepében kiemelkedő alakítást nyújtó, a jövő évadtól Miskolcon már társulati tagként játszó Györgyi Anna könnyen megválik egy-egy szereptől, csak azt...

2013. június 6. és 15. között rendezték meg a XIII. Pécsi Országos Színházi Találkozót. A versenyprogramot idén Solténszky Tibor dramaturg, rendező, tanár és Szigethy Gábor író, rendező, színháztörténész válogatták; a tizenkettőből kettő határon túli magyar előadás volt, a tíz belföldiből mindössze egy volt független produkció. A szakmai, a színész- és a közönségzsűri döntései alapján a díjakat a június 15-én, este nyolckor kezdődő gálán adják át.

Eszenyi Enikő a Vígszínház Jóembert keresünk c. előadásában – Fotó: Garamvári Gábor

A POSZT idei versenyprogramjának válogatásáról sütött a megfelelni akarás és a politikai kompromisszumkészség: egy vagy két „mutatóba” bekerült előadás mellett az évadból nemcsak a legjobb, de a társadalmi problémákra reflektáló, valamint az itt és most Magyarországáról a legpontosabban, leghúsbavágóbb hangon beszélő előadások sem szerepeltek a válogatásban. Itt volt viszont Vidnyánszky Attila: ha élete egyik leggyengébb munkája is volt a Bolha a fülbe, őt muszáj volt beválogatni, ezt mindenki pontosan tudja. Ki volt egyensúlyozva, hogy hány Magyar Teátrumi Társaság-tagszínház és hány Magyar Színházi Társaság-tag van jelen, és Vidnyánszky többször kinyilvánított akaratával összhangban idén jóval több volt a vidéki előadás, mint a budapesti (az egyre jobb, de Mohácsival, Zsótérral is dolgozó kecskeméti Katona hiányzott) – noha az előadások színvonala ezt a túlsúlyt nem támasztotta alá.

Viszont nem voltak itt a jobboldalról nézve nemkívánatos rendezők: Mohácsi János, Alföldi Róbert, Pintér Béla vagy Zsótér Sándor. És persze a Magyarországon jó ideje már nem is dolgozó – úgyszólván kevés levesbe beleköpő – Mundruczó Kornélon kívül kompletten hiányzott a teljes független szcéna.

Szandtner Anna és Polgár Csaba az Örkény Színház Peer Gynt-jében – Fotó: Gordon Eszter

Ezek után nem csoda, ha mindenki attól tartott, hogy a – megint csak: politikailag jól kiegyensúlyozott – zsűri is hasonló elvárásoknak megfelelve, vállalhatatlan kompromisszumokat kötve osztja ki a díjakat – ám ez nem így lett. Igaz, a végtelenül direkten és pamfletszerűen fogalmazó, túlzóan teátrális, bulváreszközökből is felépített vígszínházi Jóembert keresünk című Brecht-előadást és benne az affektált, nagy gesztusokra támaszkodó színészi játékot rengeteg díjjal jutalmazták, ám egy POSZT-színvonalú fesztiválnak normális esetben még a küszöbéig sem felérő előadások, politikai hovatartozás ide-vagy oda, semmilyen díjat nem kaptak. Hiába rendezte Vidnyánszky, nem jutott díj az ordenáré Bolha a fülbe című előadásnak, sem a korábbi saját magukat messze alulmúló, benne szereplő színészeknek. Szerencsére nem derült ki a díjazással sem a politikailag látszólag semleges komáromi színház kritikán aluli III. Richárdjáról sem, hogy miféle mögöttes szándék vezethette őket a fesztiválra, és egy érthető és megindokolható színészdíjon kívül nem jelentett egyenes utat a Színésznők kétes elismerésig a zalaegerszegi színház Magyar Teátrumi Társaság-tagsága sem. Négy díjat kapott viszont az Örkény Színház valóban kiváló Peer Gyntje, és jutott díj még a Nemzeti Színháznak is.

Szégyen – Fotó: Ágh Márton

A XIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó díjazottai:

A szakmai zsűri díjai:

Legjobb előadás:
Bertolt Brecht: Jóembert keresünk
Rendező: Michal Dočekal
Vígszínház, Budapest

Legjobb rendezés:  
Mundruczó Kornél
John Maxwell Coetzee – Mundruczó Kornél: Szégyen
Proton Színház – Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest

Legjobb női főszereplő:  
Eszenyi Enikő
Bertolt Brecht: Jóembert keresünk
Vígszínház, Budapest

Peer Gynt, Örkény Színház – Fotó: Gordon Eszter

Legjobb férfi főszereplő:
Polgár Csaba
Henrik Ibsen: Peer Gynt
Örkény István Színház, Budapest

Legjobb női mellékszereplő:
Nagy Dorottya
Székely Csaba: Bányavakság
Yorick Stúdió, Marosvásárhely – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat

Legjobb férfi mellékszereplő:  
Bányai Kelemen Barna
Székely Csaba: Bányavakság
Yorick Stúdió, Marosvásárhely – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat

Nagy Dorottya és Bányai Kelemen Barna a Bányavakságban – Fotó: Rab Zoltán

Legjobb díszlet:
Ágh Márton
John Maxwell Coetzee – Mundruczó Kornél: Szégyen
Proton Színház – Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest

Legjobb jelmez:
Nagy Fruzsina
Henrik Ibsen: Peer Gynt
Örkény István Színház, Budapest

Legjobb dramaturg:
Gáspár Ildikó
a budapesti Nemzeti Színház Heinrich von Kleist: Amphitryon című előadásának
szövegváltozatáért,
valamint
az Örkény István Színház Henrik Ibsen: Peer Gynt című előadásának
dramaturgiai munkájáért

Különdíj:
Matkó Tamás
az Örkény István Színház Henrik Ibsen: Peer Gynt című előadásának zenéjéért

Nagy Zsolt és Tenki Réka a Nemzeti Színház Amphitryon-jában – Fotó: MTI / Kallos Bea

A színész zsűri díjai:

Legjobb férfi alakítás:
Hunyadkürti György
Martin McDonagh: Vaknyugat
Csiky Gergely Színház, Kaposvár

Legjobb női alakítás:
Ecsedi Erzsébet
April de Angelis: Színésznők
Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg

A Fidelio díjai (a színész zsűri döntése szerint):

A Legjobb 30 év alatti színész díját a színész zsűri az idei évben két színésznőnek ítélte.

Legjobb 30 év alatti színésznők:
Lovas Rozi
Tennessee Williams: A vágy villamosa
Miskolci Nemzeti Színház

Tenki Réka
Heinrich von Kleist: Amphitryon
Nemzeti Színház, Budapest

Lengyel Tamás és Eszenyi Enikő a Vígszínház Jóembert keresünk c. előadásában – Fotó: Garamvári Gábor

A közönség zsűri díja:

Eszenyi Enikő
a Vígszínház Bertolt Brecht: Jóembert keresünk című előadásában nyújtott kiemelkedő alakításáért

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés