Vasárnap este harmincharmadik alkalommal osztották ki a Színikritikusok Díját. A legjobb előadás díját az idei életműdíjas, Zsámbéki Gábor Katona József színházi rendezése, A nép ellensége nyerte el. A legjobb rendezés a nemzetis Angyalok Amerikában, a legjobb főszereplők Stohl András, Eszenyi Enikő és Csákányi Eszter lettek. (A díjazottak itt, a jelöltek itt olvashatóak.)

Alább pedig az olvasható, az Egyfelvonás blog szerzője szerint melyek voltak a 2012/2013-as évad legjobb színházi teljesítményei, linkelve a blog cikkeit az adott előadásokról.

A nagy füzet (Szkéné) – Fotó: Dusa Gábor

A legjobb új magyar dráma:

 

Szerző

Cím

1.

Székely Csaba

Bányavakság

2.

Pintér Béla

A 42. hét

3.

Tasnádi István

A Harmadik Hullám

A legjobb előadás:

 

Előadás címe

Színház/társulat

Rendezte:

1.

A nagy füzet

Forte Társulat / Szkéné

Horváth Csaba

2.

A 42. hét

Pintér Béla és Társulata

Pintér Béla

3.

Mephisto

Nemzeti Színház

Alföldi Róbert

A legjobb rendezés:

 

Előadás címe

Színház/társulat

Rendezte:

1.

Heldenplatz

Katona József Színház

Bagossy László

2.

Rükverc

Katona József Színház

Máté Gábor

3.

Tóték

Örkény Színház

Mácsai Pál

Csákányi Eszter és Roszik Hella a A 42. hétben (Pintér Béla és Társulata) – Fotó: MTI

A legjobb zenés/szórakoztató előadás:

 

Előadás címe

Színház/társulat

Rendezte:

1.

Liliomfi

Örkény Színház

Mohácsi János

2.

Parasztopera

Temesvári Csiky Gergely Színház

Szikszai Rémusz

3.

Chicago

Miskolci Nemzeti Színház

Béres Attila

 A legjobb független színházi előadás:

 

Előadás címe

Színház/társulat

Rendezte:

1.

Don Carlos / Egmont

Maladype Színház

Balázs Zoltán

2.

Bányavakság

Szkéné Színház

Csizmadia Tibor

3.

Jövedelmező állás

TÁP Színház

Vajdai Vilmos

 A legjobb gyerek- és ifjúsági előadás:

 

Előadás címe

Színház/társulat

Rendezte:

1.

Semmi

Budapest Bábszínház

Hoffer Károly e.h.

2.

Pettson és Findusz

Budapest Bábszínház

Bereczki Csilla e.h.

3.

 

 

 

A legjobb női főszereplő:

 

Név

Előadás címe

Színház/társulat

1.

Csákányi Eszter

A 42. hét

Pintér Béla és Társulata

2.

Györgyi Anna

A vágy villamosa

Miskolci Nemzeti Színház

3.

Für Anikó

A pasi a szomszéd sír mellől

Rózsavölgyi Szalon

Orosz Ákos és Tankó Erika a Don Carlosban (Maladype Színház) – Fotó: Czitrovszky Balázs

A legjobb férfi főszereplő:

 

Név

Előadás címe

Színház/társulat

1.

Orosz Ákos

Don Carlos / Egmont

Maladype Színház

2.

Hegedűs D. Géza

Jövedelmező állás

TÁP Színház

3.

Stohl András

Mephisto

Nemzeti Színház

 A legjobb női mellékszereplő:

 

Név

Előadás címe

Színház/társulat

1.

Bozó Andrea

Bányavakság

Szkéné Színház

2.

Tenki Réka

Sirály

Nemzeti Színház

3.

Tokai Andrea

Parasztopera

Temesvári Csiky Gergely Színház

 A legjobb férfi mellékszereplő:

 

Név

Előadás címe

Színház/társulat

1.

László Zsolt

Angyalok Amerikában

Nemzeti Színház

2.

Bányai Kelemen Barna

Bányavakság

Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat

3.

Pintér Béla

A 42. hét

Pintér Béla és Társulata

A legjobb díszlet:

 

Előadás címe

Színház/társulat

Tervezte:

1.

Fehérlófia

Budapest Bábszínház

Árvai György, Szűcs Edit

2.

Heldenplatz

Katona József Színház

Antal Csaba

3.

Meanwhile in Kansas

-011- Alkotócsoport

Cseh Renátó, Bordos Zsolt

Fehérlófia a Budapest Bábszínházban (látvány: Árvai György, Szűcs Edit) – Fotó: Éder Vera

A legjobb jelmez:

 

Előadás címe

Színház/társulat

Tervezte:

1.

Rükverc

Katona József Színház

Kovács Andrea

2.

Opera Ultima

Újvidéki Színház

Marija Kalabić

3.

Angliai második Edward élete

Kecskeméti Katona József Színház

Benedek Mari

A legjobb színházi zene:

 

Előadás címe

Színház/társulat

Zeneszerző:

1.

Cigánytábor az égbe megy

Csiky Gergely Színház, Kaposvár

Söndörgő Együttes

2.

A nagy füzet

Forte Társulat

Ökrös Csaba

3.

Egmont

Maladype Színház

Jelöletlen

 A legígéretesebb pályakezdő:

Név

Színház/előadás

1.

Spiegl Anna

Budapest Bábszínház (Semmi)

2.

Hoffer Károly

Budapest Bábszínház (Semmi)

3.

Szilágyi Csenge

Bárka Színház (Vasárnap 16:48), Ódry Színpad (Jubileum)

Spiegl Anna a Semmiben (Budapest Bábszínház) – Fotó: Éder Vera

Különdíj:

 

Különdíj:

1.

Kulcsár Viktóriának a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház létrehozásáért és működtetéséért

2.

Orlai Tibornak az Orlai Produkciós Iroda működéséért

3.

A Hungarian Showcase ötletgazdájának, Tompa Andreának és a szervezőknek

Ez az évad paradox módon az egész évben az ellehetetlenülés ellen küzdő független társulatoké volt. Hogy milyen nagy arányban képviseltették magukat a legjobb idei előadások létrehozói közt, az önmagában is figyelemreméltó, s még inkább az, ha hozzátesszük, hogy milyen kevés független előadás született az évben: a legtöbb struktúrán kívüli társulat szándékaihoz képest jóval kevesebb előadást tudott létrehozni, egyre többen szorulnak külföldre, alkalmi, ad hoc produkciók pedig alig jöttek létre.

Mégis: a Forte Társulat A nagy füzete, Pintér Béla és Társulata A 42. hete, a Szkéné Bányavaksága (külön említést érdemel rendkívül erős évadáért a mindhárom előadás létrejöttében segédkező Szkéné), a Maladype Don Carlos / Egmontja, a TÁP Színház Jövedelmező állása, a -011- Alkotócsoport Meanwhile in Kansasa, a példamutató társadalmi érzékenységgel dolgozó PanoDráma 174/B – Az igazság szolgái című dokudrámája és a Kaposvári Egyetem A Dohány utcai seriffje markánsan jelennek meg az igen jelentős évadot záró, de ennek ellenére simán szétzavart Nemzeti Színház Mephistója, Angyalok Amerikábanja és Sirálya, a Katona Heldenplatza, az Örkény Színház Tótékja, a Bárka A harmadik hulláma, a Bábszínház Semmije és a roppant jó formában lévő társulattal dolgozó Szabadkai Népszínház Tapasztalt asszonya mellett.

(Érdemes megjegyezni, hogy ezek egyike sem szerepelt idén a best of fesztiválból abszurd politikai tippmixszé degradálódott POSZT-on – amely egy normálisabb világban akár büszke értékmentő is lehetne az értékek ezernyi eszközzel és gátlástalan brutalitással történő rombolása mellett. Olyasvalami, mint amilyen a jobb híján önerőből megvalósuló Hungarian Showcase volt, amelyet groteszk módon az a fél-szakma támadott, amely minden támogatás megtagadásával erre semmilyen jogalapot sem szerzett.)

Trokán Nóra, Orth Péter és Porogi Ádám a kecskeméti Angliai második Edwárd élete c. előadásban

De a Kritikusdíj akkor is az értékek felmutatásáról szól, ha lehetetlen is eközben nem észrevenni az aggasztó folyamatokat. Nagy érték már az is, hogy csak a legfelső élvonalból könnyedén fel tudtam sorolni tizenhat előadást, de a kört kicsit tágítva ideférne még legalább öt remek bemutató. A díjról szavazó dolgát ugyan megnehezíti a hatalmas „túljelentkezés” a színésznői kategóriákban, de persze mi sem örömtelibb ennél: a hat díjra javasolt alakításon kívül meg kell említeni még a régóta rendkívül magas színvonalon dolgozó Trokán Nórát, a Maladype előadásaiban egyre erősebb Tankó Erikát, a túl keveset játszó (jövőre már Miskolcon társulati tag) Simkó Katalint és az ő hihetetlenül sokszínű, koncentrált alakítását A nagy füzetben, Péter Kata és Börcsök Enikő folyamatos, súlyos jelenlétét és kevés szóból is pontosan felépített sorsát a Pesti Színház Príma környékében, Ónodi Eszter mélyen átélt játékát a Kamra Mártírok című előadásában, és Bíró Kriszta lenyűgöző profizmusát a Karinthy Színház Janikájának nadrágszerepében.

S ha volna díj az évad legszebb színházi pillanatának, az is egy színésznőhöz kötődne: Petrik Andrea néma lányához és az ő hidegrázós dalához Zsótér Sándor Kurázsi mama és gyerekei című radnótis előadásának legvégén.

(A fentiek a Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazataival együtt a Színház című folyóirat októberi számában is olvashatóak.)

Kövesd az Egyfelvonást a Facebookon!

Erről beszéltek:

Olvasóim

Bódi Tamás puskar Kovács Bálint bujdosobori Butterfly Pallag Zoltán cultrobot28 egyfelvonas lucka Csobod Luca ivanyiorsolya bg

Feedek

Hirdetés